Pengertian
Korban ialah binatang yang disembelih yang tediri daripada unta, lembu atau kambing untuk mendekatkan diri kepada Allah pada hari raya.
Dalil pensyriatan
Firman Allah swt :
“Maka dirikanlah sembahyang kerana Tuhanmu dan berkorbanlah”.
Al-Bukhari ( 5245) dan Al-Muslim ( 1966 ) meriwayatkan :
“Nabi SAllahu alaihi wasallam telah berkorban dengan menyembelih dua ekor kibasy yang berwarna putih dan bertanduk. Baginda sendiri yang menyembelih kedua-duanya dan baginda telah menyebut Nama Allah, bertakbir sambil meletakkan kakinya di atas tengkok kibasy tersebut “.
Hukum
“ Sunat Muakkad “ dan boleh menjadi wajid dengan dua sebab :
- Apabila seseorang mengisyaratkan kepada binatang miliknya yang sesuai untuk korban, seperti dia menyatakan : “ Ini korbanku “ atau “ Aku korbankan kambing ini”, ketika itu korban menjadi wajib keatasnya.
- Apabila dia mewajibkan ke atas dirinya untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan korban. Seperti dia berkata : “ Wajib ke atasku korban kerana Allah”. Ketika itu, korban menjadi wajib ke atasnya sebagaimana jika dia mewajibkan mana-mana ibadah lain ke atas dirinya kerana perbuatan tersebut merupakan nazar yang wajib ditunaikan.
Golongan yang dituntut : 1. Islam 2. Baligh dan berakal 3.Berkemampuan
Binatatang yang disyariatkan : Unta kemudian lembu kemudian kambing.
Usia binatang yang disunatkan korban:
- Unta : 5 tahun masuk ke 6 tahun.
- Lembu dan kerbau : 2 tahun masuk ke 3 tahun.
- Kambing : 2 tahun masuk ke 3 tahun.
- Kibas : setahun atau telah bersalin dua gigi hadapan.
- Binatang-binatang ini tidak disyaratkan jantan atau betina.
Waktu korban : Bermula selepas terbit matahari pada hari raya haji sekadar sempat ditunaikan dua rakaat sembahyang dan dua khutbah. Kemudian berterusan sehingga terbenam matahari pada akhir pada hari tasyrik : 11, 12, 13 Zulhijjah.
Waktu afdhal untuk menyembelih pada selepas selesai solat hari raya.
Masalah:
- Daging yang telah disembelih untuk berkorban hendaklah dibahagikan kepada tiga bahagian : 1/3 untuk baginya, 1/3 untuk fakir miskin, 1/3 untuk sahabat-sahabat.
Seafdhal bagi orang yang berkorban memakan bahagian hati binatang yang dikorban.
- Haram atas orang yang membuat korban nazar dan semua tanggungannya memakan sesautu dari korban nazar. Jika ia makan sesuatu daripadanya wajiblah diganti.
- Seseorang yang berkorban untuk diri nya atau untuk orang lain, kemudian murtad ia, maka tidak boleh memakan sesuatu daripadanya.
- Daging korban tidak boleh dijual bagi orang kaya yang menerimanya kerana ianya adalah hadiah. Bagi fakir miskin boleh menjualnya kerana ianya dimiliki.
- Bahagian daging korban boleh diberi atau diambil menafaat oleh orang yang berkorban tetapi dilarang menjual dan mengupah kepada orang menguruskan daging korban.
- Tidak sah dilakukan korban bagi seseorang yang masih hidup kecuali izinnya.
- Harus bagi wali melakukan korban untuk orang yang berada dibawahnya sekalipun tanpa keizinannya.
- Tidak sah melakukan korban ke atas orang yang telah mati kecuali ia telah mewasiatkan.
- Orang yang melaksanakan korban untuk orang mati yang mewasiatkannya, tidak boleh mengambil bahagiannya kecuali sebagai penerima korban.
Rujukan :
1. Kitab fiqh manhaji jilid 1
2. Kitab matla’badrain jilid 1
Tiada ulasan:
Catat Ulasan